RONJASKIP

                            Další loď, kterou máme v plánu postavit (a už stavíme :)), bude replika lodi Gislinge boat.

více informací na :  

https://www.facebook.com/ronjaskip

Byla nalezena v roce 1993 na severu Dánského pobřeží během melioračních prací nedaleko vesnice Gislinge. Tato vesnice se nachází nedaleko zálivu Lammefjord. Byla to oblast vyhledávaná zemědělci a osadníky, kteří zde nacházeli dobrou půdu a podmínky pro chov ovcí. Podle místa nálezu se nezdá, že by se loď potopila. Byla spíše opuštěna po velmi intenzivním užívání, které mohlo podle provedených oprav a opotřebení trvat až 50let. To znamená, že se na dědově lodi plavil ještě jeho vnuk a užíval ji k práci ve vodách fjordu.

Z lodi se zachoval kýl, zadní vaz a tři řady klinkerové obšívky, spojené ocelovými nýty. Loď byla celá vyrobena z dubového dřeva a pomocí dendrochronologie (datování pomocí letokruhů stromů) bylo zjištěno, že byla postavena okolo roku 1130, tedy na konci doby vikingské. Použitou technologií a vlastnostmi odpovídá lodím stavěným v 11. a 12. století na severu Evropy. Oproti jiným se vyznačuje nízkým ponorem 25 cm, který ji předurčuje pro plavbu ve vodách blízkého fjordu s poměrně plytkou vodou s maximální hloubkou 7-8 m.

Loď má délku 7,7 m, šířku 1,5 m a samotná váží 380 kg. Předpokládaná hmotnost nákladu do 1000 kg představuje například 4 muže a 10 ovcí. Měla možnost využít tři páry vesel a čtvercovou plachtu o ploše 12 m2. Z těchto parametrů můžeme předpokládat, že to byla loď pro každodenní práci, ať už jako transportní nebo větší rybářská loď.

Rekonstrukcí lodě a plavebními zkouškami bylo zjištěno, že mohla mít čtyři řady planěk obšívky uchycené na tvarovaný přední a zadní vaz a případně pátou, zvyšující kapacitu lodě, která je uchycena pouze k horní řadě obšívky. Přední a zadní vaz jsou typicky vydlabány do tvaru "V" z jednoho kusu dřeva. Prkna pro výrobu obšívky byla rozštíplého kmene sekerou otesány na tloušťku ½ palce (cca 12 mm). Pro výrobu žeber lodě jsou použity vhodně rostlé části stromů, stejně jako pro další tvarové dílce, které jsou k obšívce přichyceny pomocí dřevěných kolíků. Kormidlo lodě je stejně jako u všech ostatních lodí z této doby umístěno na pravoboku. Tato strana lodi se v námořní terminologii nazývá právě podle typického umístění kormidla styrbord, starboard nebo steuerbord.

Podle lodí z této dob byla navržena takeláž pro čtvercové oplachtění. Stěžeň je sklopný a uchycený dvěma páry lan (vantů) a jedním dopředným lanem (štag). Čtvercová plachta z valchované vlny nebo lnu na pohyblivém ráhnu umožňuje při dobrém nastavení i křižování proti větru. Při silnějším větru je ji možné zmenšit pomocí pomocných lanek (refů).

Loď postavená podle vzoru lodi z Gislinge umožňuje díky své váze a rozměrům transport za osobním autem a pro vedení lodě není díky velikosti plachty nutné žádné speciální oprávnění pro plavbu na vodních cestách. Loď také není nutné úředně registrovat jako malé plavidlo.

11.6.2019 Miroslav Hlavačka


TMS Permon, z.s. - KROHIS
Všechna práva vyhrazena 2019
Vytvořeno službou Webnode
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky