RONJASKIP
Další loď, kterou máme v plánu postavit (a už stavíme :)), bude replika lodi Gislinge boat.
více informací na :
Byla nalezena v roce 1993 na severu Dánského pobřeží během melioračních prací nedaleko vesnice Gislinge. Tato vesnice se nachází nedaleko zálivu Lammefjord. Byla to oblast vyhledávaná zemědělci a osadníky, kteří zde nacházeli dobrou půdu a podmínky pro chov ovcí. Podle místa nálezu se nezdá, že by se loď potopila. Byla spíše opuštěna po velmi intenzivním užívání, které mohlo podle provedených oprav a opotřebení trvat až 50let. To znamená, že se na dědově lodi plavil ještě jeho vnuk a užíval ji k práci ve vodách fjordu.
Z lodi se zachoval kýl, zadní vaz a tři řady klinkerové obšívky, spojené ocelovými nýty. Loď byla celá vyrobena z dubového dřeva a pomocí dendrochronologie (datování pomocí letokruhů stromů) bylo zjištěno, že byla postavena okolo roku 1130, tedy na konci doby vikingské. Použitou technologií a vlastnostmi odpovídá lodím stavěným v 11. a 12. století na severu Evropy. Oproti jiným se vyznačuje nízkým ponorem 25 cm, který ji předurčuje pro plavbu ve vodách blízkého fjordu s poměrně plytkou vodou s maximální hloubkou 7-8 m.
Loď má délku 7,7 m, šířku 1,5 m a samotná váží 380 kg. Předpokládaná hmotnost nákladu do 1000 kg představuje například 4 muže a 10 ovcí. Měla možnost využít tři páry vesel a čtvercovou plachtu o ploše 12 m2. Z těchto parametrů můžeme předpokládat, že to byla loď pro každodenní práci, ať už jako transportní nebo větší rybářská loď.
Rekonstrukcí lodě a plavebními zkouškami bylo zjištěno, že mohla mít čtyři řady planěk obšívky uchycené na tvarovaný přední a zadní vaz a případně pátou, zvyšující kapacitu lodě, která je uchycena pouze k horní řadě obšívky. Přední a zadní vaz jsou typicky vydlabány do tvaru "V" z jednoho kusu dřeva. Prkna pro výrobu obšívky byla rozštíplého kmene sekerou otesány na tloušťku ½ palce (cca 12 mm). Pro výrobu žeber lodě jsou použity vhodně rostlé části stromů, stejně jako pro další tvarové dílce, které jsou k obšívce přichyceny pomocí dřevěných kolíků. Kormidlo lodě je stejně jako u všech ostatních lodí z této doby umístěno na pravoboku. Tato strana lodi se v námořní terminologii nazývá právě podle typického umístění kormidla styrbord, starboard nebo steuerbord.
Podle lodí z této dob byla navržena takeláž pro čtvercové oplachtění. Stěžeň je sklopný a uchycený dvěma páry lan (vantů) a jedním dopředným lanem (štag). Čtvercová plachta z valchované vlny nebo lnu na pohyblivém ráhnu umožňuje při dobrém nastavení i křižování proti větru. Při silnějším větru je ji možné zmenšit pomocí pomocných lanek (refů).
Loď postavená podle vzoru lodi z Gislinge umožňuje díky své váze a rozměrům transport za osobním autem a pro vedení lodě není díky velikosti plachty nutné žádné speciální oprávnění pro plavbu na vodních cestách. Loď také není nutné úředně registrovat jako malé plavidlo.
11.6.2019
Miroslav Hlavačka